دیدگاه ظریف درباره fatf و بررسی آن
ظریف: ایراد میگیرند که چرا نظراتتان را خدمت حضرت آقا میفرستید
ظریف با بیان اینکه برای شخص بنده مهمترین ملاک این بوده که تلاش کنم دستورات رهبری را اجرا کنم، گفت: ما نظر خودمان را همیشه خدمت حضرت آقا میفرستیم و بعضیها به همان هم ایراد میگیرند که چرا ما نظرات را به ایشان میفرستیم.
*برجام اجماع جهانی علیه ایران را شکست
بزرگترین کاری که برجام کرد و هنوز هم دارد انجام میدهد این است که آن اجماع امنیتی علیه ایران را شکست. اگر باور ندارید پنج روز هفته گذشته، از اجلاس ورشو تا پایان اجلاس مونیخ را بررسی کنید. شما بروید ببینید آیا در تاریخ چنین سابقهای را ما داریم از اختلاف آمریکا، از تنهایی آمریکا در دنیا؟ من وقتی که در اجلاس مونیخ گفتم، اجلاس ورشو، اجلاس کسانی بود که نمیخواستند و به زور به ورشو برده شده بودند، همه خندیدند. همه تایید کردند. یعنی واقعیت امر در مورد اجلاس ورشو، این است که شاید به استثناء یک یا دو مورد، جوانهای منطقه ما و نتانیاهو، کسی نبود که با علاقه به ورشو رفته باشند. من فکر میکنم همه تلاش کردند که به شکلی خود را جدا کنند. حتی خود لهستان.
*ادعا شده که گویا دستورات و رهنمودهای رهبری در موضوع برجام نادیده گرفته شده است. آیا چنین چیزی صحت دارد؟
- برای شخص بنده مهمترین ملاک این بوده که تلاش کنم که دستورات رهبری را اجرا کنم و در خیلی از موارد که خدمت ایشان هم گزارش دادم، هم در طول مذاکرات، هم اخیراً بعد از مذاکرات. حتی برای اینکه نکاتی که ایشان مطرح کرده بودند را پیگیری کنیم، بعضی اولویتهایی که برای دولت خیلی مهم بود.
*خطوط قرمز در مذاکرات
من در ریزهکاریهای تحریمها به شخصه وارد مذاکره نمیشدم و بیشتر مذاکرات من متمرکز بود روی خطوط قرمزی که مقام معظم رهبری درباره مسائل امنیتی، در مورد نحوه نظارتها، درباره برنامه مستمر و حفظ دستآوردهای هستهای و محدودیتهای زمانی که مطرح کرده بودند. (بیشترین وقت من و شخص دکتر صالحی که دو عضو دولت بودیم و در این مذاکرات شرکت داشتیم) البته این به این معنا نیست که ما توانستیم همه آنچه را که مقام معظم رهبری در ابتدا میخواستند، اجرا کنیم. آنچه را که توانستیم اجرا کردیم و آنچه را که نتوانستیم، گزارش دادیم و براساس دستورالعملی که گرفتیم روی آن خط جدید عمل کردیم.
*در واقع همهاش با علم و اطلاع ایشان بوده است؟
- ما گزارشهای مان را دادیم. ببینید اعتقاد دارم که ما نباید رهبری را وجهالمصالحه دعواهای خودمان بکنیم. ما وظیفهمان گزارش دادن است و بعد هم عمل کردن براساس آنچه که هست. بالاخره یک سازوکاری بود در داخل کشور که تصمیمگیری میکرد. هیچ تصمیمی در بحث هستهای به صورت شخصی گرفته نشد. یک سازوکاری بود. این سازوکار بعضی اوقات در محضر رهبری تشکیل میشد و گاهی اوقات بدون حضور ایشان که البته در آن مقطع هم کارشناسان و هم افراد دیگری حضور داشتند و آن سازوکار شکل میگرفت. یعنی به این صورت نبود که رهبری یا شخص رئیسجمهوری دستور میدادند. بعد از اجرایی شدن برجام و نامه 9 مادهای مقام معظم رهبری و مصوبه مجلس آن وقت هم سازوکار دیگری تعیین شد. اگر به آن نامه نگاه کنید، وظیفه اجرای مصوبه را به یک «هیئت نظارت» واگذار کرده بودند. وزارت امور خارجه این وظیفه را داشت که گزارشها و پیشنهادهای خود را به «هیئت نظارت« ارائه میکرد و در آخر هیئت نظارت تصمیم میگرفت.
بعضی از دوستان میگویند هیئت نظارت در فواصل طولانی تشکیل جلسه میداد، ولی هر وقت دوستان احساس کردند که نیاز دارند میتوانستند درخواست جلسه هیئت نظارت بکنند. همینطور مجلس. مجلس از وزارت امور خارجه خواسته است که هر سه ماه یکبار گزارش دهد و وزارت امور خارجه بدون استثنا هر سه ماه یکبار گزارش داده است. هیچکس هم نمیتواند بگوید که گزارشهای وزارت امور خارجه خلاف واقع بوده است چون اکثر گزارشهایی که هر 6 ماه یکبار مجلس ارائه میدهد برگرفته از گزارشهای وزارت امور خارجه است یعنی ما آنقدر دقیق، فنی و واقعبینانه گزارش دادیم که هم ایرادات و هم دستاوردها را گزارش دادیم.
*برجام، هنوز هم یک دستاورد بزرگ
این که ما گزارش را دادیم و تصمیمگیری را به نهادهای عالیتر واگذار کردیم، این وظیفه ما بوده است و بالاتر از این، ما وظیفهای نداشتیم. البته ما معتقدیم که تصمیمهایی که تا به حال گرفته شده است تصمیمهای عاقلانهای بوده است. اما این که بیایند بگویند وزارت امور خارجه دستورات رهبری معظم انقلاب را رعایت نکرده یا دستورات رئیسجمهور را رعایت نکرده است اصلاً اینطور نیست.
*آیا هنوز هم ماندن در فضای برجام به مصلحت ماست؟ حد و مرز تحمل برای ماندن در برجام تا کجاست؟
- تصمیمگیری درباره حد و مرز ماندن در برجام بر عهده «هیئت نظارت» است و بعد هم مقامات عالی کشور. البته احساس من این است که برجام، دستاورد بسیار بزرگی بوده و هنوز هم هست و آن شکستن بازی امنیتیسازی ایران توسط آمریکا و رژیم صهیونیستی است. علت اینکه از برجام خارج شدند هم همین مورد بود و حتی علت آنکه از اول رژیم صهیونیستی مخالف برجام بود، این بود که ایران را از زیر بار آن فضای امنیتی و قطعنامه فصل هفتمی شورای امنیت خارج میکرد که هنوز هم این دستاورد پابرجا است. البته آمریکا و اروپاییها به تعهدات خودشان عمل نکردند ولی عمل نکردن آنها به تعهداتشان به این معنی نیست که تمام دستاوردهای برجام نابود شده است و علت آنکه هنوز رژیم صهیونیستی تلاش میکند با تبلیغات و دروغسازی آن فضای قبل را برگرداند، همین دستاوردها و شکست فضای امنیتی علیه ایران است. این نشانهای است که هنوز برجام دستاورد دارد. اما هر وقت مردم و مسئولان عالیتر احساس کنند که برجام دستاوردهای لازم را ندارد و منافع ملی متضمن خروج از برجام است، تصمیمها تغییر میکند.
*خط قرمز ما چیست؟
- خط قرمز هر کشوری منافع ملی آن است. حالا منافع ملی ما عزت و منافع اقتصادی، برهم زدن محاسبات و بازیهای آمریکا و رژیم صهیونیستی و... را هم شامل میشود که تمامی این موارد، مجموعه منافع ملی را تشکیل میدهد.
*روند اجرای تعهدات برجامی اروپا بسیار کند و نامتناسب با تعهدات و انتظارات است؛ با تعلل نسبی و محسوس اروپا چگونه برخورد میکنید؟
- اروپاییها درحال حاضر با یک چالش عمده برای حیات خود مواجه هستند. الان هم هیچکس نمیگوید که این سازوکاری که اروپا ایجاد کرده صرفا برای ایران است. در اصل این سازوکار برای خود اروپا است. زیرا اروپا احساس میکند که هیچ استقلالی در برابر آمریکا ندارد. درحالی که مجموعه اقتصاد اروپا بزرگتر از اقتصاد آمریکا است. لذا اروپا به دلیل «حاکمیت دلار و قوانین فرامرزی آمریکا» در مبادلات تجاری خود احساس عدم استقلال میکند. ازسوی دیگر ما هیچگاه منتظر اروپا نبودهایم و نخواهیم بود.
*نگرش به داخل نه به خارج
اگر دقت کنید بعد از خروج آمریکا از برجام و حتی در طول مذاکرات و زمان آقای اوباما، بیشترین تعداد رفت و آمدهای ما چه در سطح بنده، چه در سطح رئیسجمهور و چه در سطح مقامات دیگر با منطقه بوده یعنی با آسیا و آفریقا و کمترین رفت و آمد را با اروپا داشتهایم. علت آن هم این است که امیدمان به اروپا نبوده و نیست. اول آنکه امید ما بیش از همه به داخل است. زیرا امنیت، پیشرفت، اقتصاد ما و... درونزا است البته علاقهمند به ارتباط با خارج هم هستیم. اما به این معنی هم نیست که حیات ما بر این ارتباط با خارج وابسته باشد. ما یک نگاه متوازنی داشتیم و بیش از همه نگاههایمان به همسایگان بوده است که خوشبختانه روابط ما با همسایگان به جزء سه کشور که سیاست دیگری اتخاذ کردهاند بسیار محکم است.
*برخیها معتقدند که با پرداختن به برجام سیاست منطقهای ما تضعیف شده است. آیا این دیدگاه را میپذیرید؟
- اصلا نمیپذیرم. چرا که در زمان مذاکرات برجام سفرهای کاری بنده به منطقه قابل مقایسه با هیچ زمان دیگری نیست. ما این واقعیت را میپذیریم که برخی کشورهای منطقه از برجام ترسیدند.
*ترسیدند یا آنها را از عاقبت برجام ترساندند؟
- خودشان ترسیدند. به خاطر اینکه این کشورها آینده و هویت خودشان را با آمریکا تطبیق داده بودند. احساس کرده بودند که آمریکا خودش را از آنها دور میکند.
*یعنی احساس میکردند که وزن آنها کم میشود و جایگاه امروز خود را از دست میهند؟
- بله دقیقاً همینطور است ولی البته این موضوع هم گناه ما نبود. باز به همین دلیل رفتند به طرف رژیم صهیونیستی. حتی همان زمان هم پیام میفرستادیم که این توافق علیه هیچکس نیست و روابط ما با آمریکا فقط در چارچوب برجام است و فراتر از آن نیست. اما به دلیل آنکه همه چیزشان را وابسته به آمریکا کرده بودند و احساس میکردند آمریکا در حوزه خاصی درحال تعامل با ایران است به اتخاذ سیاست خصمانه روی آوردند که آمریکا را بترسانند.
*یعنی شما میفرمائید که آمریکا و اسرائیل در این زمینه نقشی نداشتهاند که به «ایران هراسی» دامن بزنند؟
- البته آمریکا و اسرائیل همواره به «ایران هراسی» دامن میزدند و میزنند. اما در آن برهه خاص این اسرائیل و کشورهای منطقه بودند که سر و صدای زیادی به پا کردند؛ چرا که به غلط نگران شده بودند که آمریکا ایران را در مقابل آنها انتخاب کرده است. در صورتیکه ما با آمریکا درحال حل و فصل یک موضوع خاص بودیم و کاملاً محرز بود که بقیه اختلافات بعد از این موضوع هم به قوت خود باقی خواهد ماند. به خصوص در حوزه سیاست منطقهای ما که هیچ وقت موضوع مذاکره نبود.
*مایک پنس و پامپئو مرتباً از اتحادیه اروپا و دیگران گلایه میکنند که چرا با آمریکا علیه ایران همراهی نمیکنند، آیا چنین بیمیلی و تقابلی را حس میکنید؟
- بله. این که واضح است. تمام حرفهای پنس و پامپئو هم همین واقعیت را نشان میدهد که آنها نگران این هستند که چرا اروپائیان در سیاستهای آمریکا علیه ایران همکاری و همراهی نمیکنند.
*سازوکار اروپا قانعکننده نیست
شاید بعضیها بگویند که این سیاست اروپاییها، سیاست جدی نیست و یا این که اروپائیان آمادگی هزینه کردن برای این سیاست را ندارند، من با دومی مخالفتی ندارم و معتقد هستم که اروپائیان خیلی مایل به هزینه کردن در این زمینه نیستند ولی احساس میکنم که این اختلاف نظر در مورد برجام، اختلاف نظری واقعی است.
*سازوکار جدید اروپا تا چه حد انتظارات ما را برآورده میکند؟ آیا عملکرد آنها از نظر شما قانعکننده است؟
- نه، حتماً قانعکننده نیست، انتظارات ما را هم برآورده نمیکند ولی یک «گام» هست برای این که نشان دهد که اروپا، خواسته به سمت اجرای تعهداتش برود ولی همینطور که عرض کردم، آمادگی هزینه کردن جدی را اروپا ندارد، حالا اینکه توانایی این کار را دارد یا ندارد، اینرا من نمیدانم.
*در مورد FATF در مراکز تصمیم گیرنده کشور به نظر میرسد که برداشت یکسانی از اصل موضوع وجود ندارد، برخی این را فرصتی برای بیگانگان در جهت سوءاستفاده از دادههای اقتصادی و مالی و بانکی کشور میدانند و برخی دیگر میگویند که این لازم الاجراست. دیدگاه شما در این مورد چیست؟
- FATF یک واقعیت در جهان امروزی است که فراتر از اراده دولتها عمل میکند. ممکن است که چند دولت نقش بسیار اساسی داشته باشند، اما، همه بانکهای دنیا احساس میکنند که اگر با یک بانکی در کشوری که در لیست سیاه FATF هست تعامل بکنند، نتیجه این میشود که بانکهای دیگر در تعامل با بانکی که تعامل کرده با ملاحظه عمل میکنند. چون خود آنها متضرر میشوند. یعنی بانکها با هم قاعدهای دارند. که اگر شما مقررات FATF را رعایت بکنید، من وقتی تماس میگیرم و شما پولی برای من میفرستید، خیال من راحت است که این پول دیگر احتیاجی به چک کردن ندارد که پول از کجا آمده؟ چون یک قاعدهای در نظام مالی کنونی دنیا هست که میگوید باید مشتری خود را بشناسید. حالا اگر مشتری یک بانک خودش یک مشتری دیگر داشت و آن مشتری داخل فهرست سیاه بود، با این مشتری، بانک هم گرفتار میشود و از این پس این بانک و بانکهای دیگر با این مشتری هم کار نمیکنند و حتی اگر تعامل هم کنند با یک چشم دیگری نگاه میکنند یعنی با احتیاط فراوان عمل میکنند. این واقعیتی است که در دنیا وجود دارد. کنترل این واقعیت در اختیار ما هم نیست. نه تنها اروپائیان میگویند باید مشکل خود را با FATF حل کنید، چینیها هم میگویند، روسها و هندیها و آفریقای جنوبی هم میگویند. این واقعیت را در نظر بگیرید که اگر کشوری از نظر FATF، «کشور غیر همکار» باشد -- که اصطلاحاً ما «فهرست سیاه» میگوییم (آنها میگویند کشورهای غیر همکاری که در مورد آنها اقدامات مقابلهای وجود دارد) -- این معنی را میدهد که بانکهای جهان در تعامل احتمالی با بانکهای آن کشور غیر همکار باید یک ملاحظات حداکثری را به کار بگیرند.
*پیامدهای نپذیرفتن FATF
بررسی کنند که مشتریان بانکی که در کشور غیر همکار واقع شده چه کسانی هستند. حتی ممکن است مجبور شوند بدانند که مشتریان چه کسانی هستند. اگر یک بانک این دقتها را نکند ممکن است خودش تحریم شود و سایر بانکها تعامل با او را متوقف کنند. لذا تعامل بانکهای دنیا با بانکهای کشور غیر همکار بسیار سخت، پرریسک و پرهزینه میشود تا جایی که بانکها برای چند میلیون دلار درآمد احتمالی ناشی از معامله با کشور غیر همکار حاضر نمیشوند خود را در معرض این ریسک و هزینه قرار دهند و اصطلاحاً عطاء آن را به لقایش میبخشند. این نگرانی که اطلاعاتی را از ما بدست بیاورند تازگی ندارد. در مذاکراتی که در داخل کشور از مدتها پیش مطرح بوده این موضوع بررسی شده بدون اینکه گلهای در کار باشد. نزدیک سه سال است که این موضوع به صورت فعال مورد بررسی در دستگاههای ذیربط قرار گرفته است.
حتی در گذشته در اولین نامههایی که برای پیوستن به کنوانسیون تامین مالی تروریستم و یا کنوانسیون پالرمو، یکی در دولت آقای خاتمی و یکی هم در دولت آقای احمدی نژاد نوشته شده این مسئله مطرح بوده، لذا این جور نیست که در این اواخر شروع شده باشد. اینها در شورای امنیت ملی بحث شده و همه ملاحظات امنیتی و ملی در نظر گرفته شده و بعد لوایح تنظیم و تصویب شده است.
این نکتهای که گفتم، عنصر اعتماد خیلی مهم است و باید دوستان ما بپذیرند آنهایی که در وزارت خارجه نشسته اند، وزارت خارجه متعلق به همین نظام است. من و همکارانم بیش از خیلی از دوستانمان، اگر اتفاقی بیافتد و اطلاعاتی به بیرون برود، در معرض سوال خارجیها قرار خواهیم گرفت. یعنی میزان سوالی که از من و همکارانم میشود در خارج، اگر اطلاعات کشور فاش بشود، بیشتر از دیگران در کشور خواهد بود؛ من و همکارانم بیش از همه در خارج زیر سوال میرویم. لذا نگرانی ما از افشای اطلاعات کمتر از هیچ کس دیگر در کشور نیست ولی دوستان ما هنوز این را باور نکردند که اینجا وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران است.
*چطور این تعامل ایجاد میشود؟ ظاهراً FATF چهار ماه دیگر به ایران فرصت داده که برای تصویب بدون قید و شرط و اجرای FATF تصمیمگیری بکند. آیا ممکن هست که در این فاصله زمانی چیزی تغییر کند و به جمعبندی و نتیجه برسد و اصلاً مشکل کار در کجاست؟
- من که متوجه مشکل کار نمیشوم. چون من و بعضی از همکارانم بیست سی بار اینها را پاسخ دادهایم ولی هنوز هم همان سوالها مطرح میشود. بدون اینکه مثلاً به پاسخ ما نقدی وارد بشود. کاملاً صادقانه عرض میکنم.
*یعنی این توضیحاتی که میدهید، آیا برای دوستان کافی و شافی نبوده یا خدای نکرده مخالفت و عنادی مطرح است؟
- برخلاف دوستان ما که در نیت ما شک میکنند، من در نیت آنها شکی ندارم. ولی مشکل این است که ما هرچه توضیح میدهیم، برخی از دوستان به خاطر بیاعتمادی باورش نمیکنند. یعنی توضیحات ما را باور نمیکنند، یک وقتی هست که شما یک سوالی را جواب میدهید فردای آن روز سوالکننده میآید و میگوید حالا این وضعیت چگونه است؟ بعد آن را جواب میدهید، روز دیگر میآید و سوال دیگری میپرسد. این اشکالی ندارد. ولی من عین یک سوال را 10 بار یا بیست بار شخصاً جواب دادهام. مثلا در مورد تحفظ. ولی بازهم عینا همان سوال را مطرح میکنند.
*الآن این مسئله در مجمع مطرح است. نظر مجمع در این مورد چیست؟
- من نظر مجمع را نمیدانم. نظر مجمع را باید از خودش پرسید. ولی عدهای از اعضای مجمع مخالف هستند. من آنجا هم توضیح دادهام. آنجا هم من از بحث تحفظ و یا این که تحفظ وارد هست یا نه توضیح دادهام و هم حقوقدانان بینالمللی دولت. من که خود 30 ساله که حقوق درس میدهم و بقیه که از من متخصصتر هستند هم آمدهایم و توضیح دادهایم. ولی شاید یک کارشناس حقوق بینالملل کمسابقهتر از ما باشد و یک نظر دیگری داشته باشد، دوستان ما نظر آن شخص را میپذیرند ولی نظر ما را نمیپذیرند.
*آیا این مطلب به اجلاس سران سه قوه منعکس شده است؟
- بله، در جلسه سران 3 قوه هم دو یا سه بار بحث شده، و نظر آنها هم موافق نظر دولت است که با تحفظهایی که در مجلس، و بعد از بحث با شورای نگهبان وارد شده، با آن تحفظها پیوستن به کنوانسیونهای مورد نظر FATF به صلاح کشور است.
*انعکاس آن به رهبری مطرح است؟
- حالا دیگر آن را آقایان میدانند. ما نظر خودمان را همیشه خدمت حضرت آقا میفرستیم و بعضیها به همان هم ایراد میگیرند که چرا ما نظرات را به ایشان میفرستیم. اگر نفرستیم باید ما را مجازات کنند که چرا شما نظر کارشناسی را نمیفرستید؟
*آیا این نگرانی را دوستان شما ندارند که از این اطلاعات سوءاستفاده بشود؟
- همه ما از این که تلاش بشود که از اطلاعات دزدی بشود و اطلاعات را ببرند و در داخل ما نفوذ بکنند و از این اقدامات انجام بدهند، نگرانیم. ولی همه کشورها نگرانند و ما هم نگران هستیم.
*یک جملهای از شما نقل شده که آمریکا تمام راههای تنفسی ما را شناسایی کرده، آیا این جمله شما کمک به این ذهنیت نمیکند؟
- این کمکی نمیکند. ولی شما راه تنفسی خودتان را میبندید، چون شما میخواهید با بانکها ارتباط داشته باشید. بانکهای شما میخواهند با بانکهای دیگر ارتباط داشته باشند. یک وقتی هست که شما میگویید ما نمیخواهیم با بانکهای دیگر ارتباط داشته باشیم. این یک مسئله است. یک وقتی هست که میفرمایید بانکهای دنیا کاری ندارند که ما در لیست سیاه FATF هستیم یا نه. یا با ما تعامل میکنند یا خیر. این هم یک مسئله دیگر است.
اگر شما بتوانید هرکدام از این موضوعات را ثابت کنید، یک اینکه ما نمیخواهیم با دنیا تعامل بانکی داشته باشیم و دوم این که، ما در فهرست FATF باشیم، تاثیری در تعامل بانکها ندارد. اگر این دو باشد، دیگر اصلاً دلیلی ندارد که مشکلاتمان را با FATF حل کنیم.
*FATF شرط تعامل بانکهای خارج
اما اگر به اینجا رسیدیم که میخواهیم با بانکهای دنیا تعامل بکنیم و یا فقط با چند بانک میخواهیم تعامل داشته باشیم آن وقت وضعیت فرق میکند. چون آن بانکهایی که طرف تعامل شما هستند، خودشان هم میخواهند با سایر بانکها تعامل داشته باشند. چون اگر نخواهند یا نتوانند با بانکهای دیگر تعامل بکنند، تعامل آنها با شما هم برای شما فایدهای ندارد. شما مثلاً فرض بکنید با یک بانکی در یک کشور در تعامل هستید، شما که همه خریدها را از آن کشور انجام نمیدهید. آن بانک هم باید با بانکهای کشورهای دیگر در تماس باشد تا بتواند نقل و انتقالات پولی شما را انجام دهد. اگر شما رفته باشید در لیست سیاه FATF، این یعنی این که هر بانک طرف شما موظف هست که در تعامل با شما، اگر بخواهد با شما تعامل بکند، استانداردهای بالاتری را لحاظ بکند. یعنی موظف هست که اطمینان حاصل بکند که پولی که شما میفرستید به آن بانک، نه حاصل پولشویی است و نه حاصل تامین مالی تروریسم، یا برای تامین مالی تروریسم. یعنی آن بانک باید از شما سوالات بیشتری بکند، باید از شما اطلاعات بیشتری بخواهد. آقایان مخالف نمیدانند که چه میگویند. این همکاری با FATF نیست که باعث میشود اطلاعات شما لو برود، همکاری نکردن با FATF و قرار گرفتن در فهرست سیاه آن هست که باعث میشود که دیگران از شما سوالات بیشتری بکنند. تازه اگر تصمیم بگیرند با شما معاملهای بکنند چون ممکن است بخاطر چند میلیون دلار سود در معامله با شما حاضر به گرفتار کردن خود با همه بانکهای دنیا که براساس مقررات FATF کار میکنند نباشد و اصلا با شما کار نکنند. ولی اگر تصمیم گرفتند علیرغم قرار داشتن ایران در فهرست سیاه با یک بانک ایرانی کار بکنند، آن وقت برای اینکه خودشان به پول شویی و تامین مالی تروریسم متهم نشوند، مجبورند که بیشترین مراقبتها را انجام دهند و در مورد همه زوایای یک معامله کندوکاو کنند.
*آقای دکتر، دوستان میپرسند که تایید این لوایح چهارگانه، پالرمو، FATF، CFT، اینها همه مشکلات ما را حل میکند؟
- خیر. حتماً حل نمیکند.
*پس چرا چک سفید بدهیم؟
- اولاً چک سفید به کسی نمیدهیم. ثانیاً فرض کنید من پایم شکسته، فوتبال نمیتوانم بازی کنم. اگر کسی بپرسد کسی که پایش شکسته باشد، وقتی پایش خوب شد، آیا میتواند فوتبال خوب بازی کند. جواب این است که اگر فوتبال خوب بلد باشد، معلوم هست که میتواند بازی کند ولی اگر بلد نباشد نمیتواند بازی کند. حالا فرض کنید در میان بازی فوتبال یک بازیکن خشن و قلدر روی یک بازیکن محترم و قانونمند خطا میکند و پایش را میشکند. حالا که این بازیکن خوب نمیتواند فوتبال بازی کند، آیا نباید یک عصا دستش بگیرد که بتواند راه برود؟ آیا باید این بازیکن عصا را دور بیاندازد و بگوید چون من نمیتوانم فوتبال بازی کنم پایم را در هوا میگیرم و سرجایم مینشینم و حرکت هم نمیکنم؟
به خاطر تحریم آمریکا، خیلی از بانکها با ما معامله نمیکنند. اما همان چند تا بانکی که با ما معامله میکنند، میگویند اگر شما رفتید در لیست سیاه FATF از ما توقع نداشته باشید که با شما معامله بکنیم. آیا باید بگوییم، چون 200 بانک با ما کار نمیکنند، همان چند بانک را هم که حاضرند با ما کار کنند، به خاطر اینکه باید با FATF همکاری کنیم، کنار بگذاریم؟ این سوال است که شما در عالم انتزاعی صحبت نمیکنید، شما در عالم واقعی صحبت میکنید.
ناشناس سهشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۸
بله اگر واقعا نظرات کارشناسی خدمت حضرت آقا بفرستید بله خوب است نه فقط در جریانات مهم که به نوعی می خواهید تحمیل کنید شما واقعا همیشه به نظرات آقا توجه می کنید؟ در برجام نظر کلی آقا چه بود ! چرا می خواهید با این استعفاء و این حرفها و حرکات به نوعی غیرمستقیم FATF را به تصویب برسانید و اگر فردا صد درصد با شکست آن و عواقب سخت آن را سر مقام معظم رهبری و دیگران بندازید
کارمند سابق سازمان انرژی اتمی سهشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۷
FATF یک واقعیت در جهان امروزی است که فراتر از اراده دولتها عمل میکند!!این نهاد فرا دولتی توسط خود دولت امریکا بعد از 11 سبتامبر ایجاد شد عملا مثل موم هست در مشت خزانه داری امریکاست چون تمام بانک های دنیا بلک لیست خزانه داری امریکا رو چک می کنن که تحت رژیم تحریم ها و جریمه های این نهاد کاملآ دولتی امریکایی قرار نگیرن بولتون هم اخیرا آرزو کرد ایران هر چه زودتر FATF رو قبول کنه خیلی واضحه که اگر ایران وارد FATF بشه حق شرط های اون درباره عدم تروریستی بودن محور مقاومت رو در لبنان سوریه فلسطین عراق یمن رو قطعا قبول نخواهند کرد و ایران تا زمانی که مثل سعودی ها با اسراییل سازش نکنه از بلک لیست خارج نمیشه در قضیه موشکی هم مشابه پرونده کره شمالی قبل از تست بمب توسط این کشور در سال 2009دوگانه رفتار خواهند کرد و موشک های ایرانی رو حتی بدون کلاهک اتمی اتمی خواهند خواند پرونده حقوق بشری و عدم اجرای ارزشهای غربی رو هم دارن برای پرونده سازی علیه ایران البته یکی مثل ظریف که بعد از برجام و عدم اجرایی شدن 8 شروط رهبر انقلاب درباره خطوط قرمز هسته ای مثل عدم خروج 8 تن اورانیوم غنی شده 3.5 درصد از کشور که فقط 150 کیلوش در کشور مانده به راحتی در جلسه خصوصی با رهبر انقلاب بهش میگه زورمون رو زدیم و نشد اما میاد در صحنه رسانه ها میگه خطوط رعایت شد مشخصه دنبال چی هست۰
ناشناس سهشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۲
اگر صحبت ایشان را به صورت کلی در نظر بگیریم می بینیم دیپلماسی سکوت، عقب نشینی و ذلت را ظریفانه، مثبت و به صورت یک پیش فرض تعریف می کند که جایی از اقتدار، انقلابی بودن و مقاومت در آن نمی بینیم. جالب تر اینکه ماهرانه مورد تأیید رهبری اعلام می کند. عجب!!!
*+* آشنایی مختصربا دکترحمیدفرجی *+*