برای قصاص قاتل دختربدحجاب اخیر ، آیا پرداخت نصف دیه واجبست؟
برای قصاص قاتل دختربدحجاب اخیرآیا پرداخت نصف دیه واجبست؟
سوال : درقتل جنائی اخیرکه یک دختر بدحجاب و نیمه کشف حجاب "الهه " توسط یک مرد غیرانسان و وحشی به قتل رسیده آیا اولیاء دم الهه باید اول نصف دیه قاتل را پرداخت کنند؟
پاسخ : هرچند ماده 382 ق م ا میگوید اگرمردی عمداً زنی را به قتل برساند، اولیای دم زن اگربخواهندقصاص کنندباید نصف دیه کامل مرد را بپردازند لکن
الف) طبق تبصره ماده 551 ق م ا درجنایات عمدی، تفاوت دیه زن و مرد از صندوق تأمین خسارتهای بدنی پرداخت میشود
ب ) طبق ماده 428ق م ا درمواردی که جنایت نظم و امنیت عمومی را برهم زند یا احساسات عمومی را جریحهدار کند(اگر اولیای دم توان پرداخت فاضل دیه را نداشته باشنداین مبلغ از بیتالمال پرداخت میشود).
تذکر دلسوزانه: بانوان باشخصیت بزرگوار
با رعایت حجاب اسلامی ((95% خطر صدمه ازسوی خلافکاران را ازخود دور کنند))
+ نوشته شده در شنبه هفدهم خرداد ۱۴۰۴ ساعت 14:27 توسط دکترحمید فرجی
|
*+* آشنایی مختصربا دکترحمیدفرجی *+*